okénko z kuchyně



 

 

 

OKÉNKO Z NAŠÍ KUCHYNĚ

4.DÍL

v našem 4. díle se zaměříme na OVESNÉ VLOČKY, jaké jsou jejich výhody a proč je dobré je pravidelně zařazovat do jídelníčku

 

2 – 3 x do měsíce se snažíme našim dětem zařazovat Ovesné  vločky do jídelníčku. Vločky zařazujeme formou přídavku do mletého masa, placiček z ovesných vloček či ovesné kaše. Nově plánujeme také zařadit k ranním svačinám müsli.

OVESNÉ VLOČKY

Obsahují vyvážené množství sacharidů, bílkovin i tuků. Ovesné vločky jsou snadno stravitelné, výživné, nasytí žaludek a zároveň nastartují metabolismus.

Ovesné vločky obsahují mimo zmiňované živiny mnoho pro tělo důležitých vitamínů. V ovesných vločkách nalezneme zdroj vitamínů skupiny B, vitamín E a bohaté zastoupení stopových prvků. Ovesné vločky obsahují vlákninu, pomáhají udržovat stálou hladinu cukru v krvi, snižují cholesterol a chrání tělo před působením volných radikálů. V ovesných vločkách nalezneme také kyselinu ferulovou, díky které se nemusíme obávat onemocnění srdce a očních chorob. Oves lze použít také při péči o pleť. Spařením ovesných vloček získáme nálev s čistícími vlastnostmi. Oves je obecně při použití na kůži zklidňující a má také protizánětlivé účinky.

Ovesné vločky vznikají rozdrcením zrn ovsa a jsou obecně považované za chutné a zdraví velice prospěšné. Využívané jsou v potravinářském průmyslu a velmi populárním výrobkem, ve kterém ovesné vločky mají své zastoupení, je známé müsli.

 

 

 

Přejeme Vám krásný den 

 

Tým kuchyně MŠ SIBŘINA


 OKÉNKO Z NAŠÍ KUCHYNĚ

3.DÍL

v našem 3. díle se zaměříme na ŠPALDU, jaké jsou její výhody a proč je dobré ji pravidelně zařazovat do jídelníčku

 

2 x do měsíce se snažíme našim dětem zařazovat ŠPALDU  do jídelníčku a to formou špaldové mouky, kterou používáme na zahuštění polévky nebo omáčky. Špaldovou mouku budeme do jídelníčku zařazovat pravidelně.

 

ŠPALDA

Špalda je prastarý nešlechtěný druh pšenice. Je výjimečná svým složením i zajímavou ořechovou chutí. Obsahuje vysoký podíl bílkovin (17 %), kvalitní tuk s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin (2,5 %), sacharidy (68 %), minerály (hořčík, vápník, draslík, fosfor, zinek) a vitamíny především skupiny B. Výrobky ze špaldy: celozrnná mouka, kernotto, bulgur...

ŠPALDOVÁ MOUKA

Je zpracována na kamenném mlýně. Mezi otáčejícími se mlýnskými kameny si celé zrno zachová obsah cenných enzymů. Dalším pozitivem je tvorba jemných granulek namleté vlákniny z povrchových vrstev obilí, díky nimž se zpomaluje vstřebávání cukrů a vyrovná se jejich hladina v krvi.Dnešní technologie mletí zrna ochuzuje náš organismus o minerální látky a vlákninu.

Ze špaldové mouky lze vařit a péct různé pokrmy, dodá jim výjimečnou chuť. Výborná je do koláčových a buchtových těst, ale i do polévek, kaší i na běžné zahuštění omáček. Chléb s přídavkem špaldové mouky má výraznou chlebovou vůni, velký objem, popraskanou kůrku, výborně chutná a dlouho vydrží vláčný a čerstvý.

 

 

Přejeme Vám krásný den

 

Tým kuchyně MŠ SIBŘINA 

 

                                                                                                                         


 OKÉNKO Z NAŠÍ KUCHYNĚ 

                                                                                                            

2.díl

 v našem 2. Díle se zaměříme na SOJOVÉ MASO, jaké jsou jeho výhody a proč je dobré ho pravidelně zařazovat do jídelníčku

 

Tento týden jsme našim dětem zařadili sojové maso do sekané pečeně, podávané ve čtvrtek. Sojové maso budeme zařazovat do jídelníčku pravidelně i nadále

 

Sojové maso

Sójové boby a z nich produkované potraviny jsou považovány za příznivé pro zdraví. Jsou živinově mimořádně hodnotné - obsah živin v sójových bobech je až 34 % bílkovin, což je 2x více než v mase, 18 % tuku je bohatým zdrojem energie a s ohledem na příznivé složení je považováno za mimořádně zdravotně prospěšné. Dále je přítomno asi 25 % cukrů, z nichž je škrobu a cukrů 20 % a asi 5 % vlákniny

Sója obsahuje nejenom kvalitní živiny (je považována za plnohodnotnou náhradu živočišných bílkovin), ale také řadu zdravotně příznivě působících látek jakými jsou především steroly (fytoestrogeny), působící jako prevence rakoviny a osteoporózy. Příznivě působí vysoký obsah směsi přirozených tokoferolů a tokotrienolů (přírodní a jedině účinné formy vitaminu E).

Přejeme Vám krásný den 

 

Tým kuchyně MŠ SIBŘINA


 OKÉNKO Z NAŠÍ KUCHYNĚ                

1.díl

Vážení rodiče, rádi bychom Vám touto cestou přinášeli pravidelně informace, z jakých surovin připravujeme pro vaše děti jídlo v naší kuchyni.

Tento týden se blíže podíváme na přípravu polévek:

 

Polévky připravujeme výhradně bud z čerstvého  vývaru z masa či kostí nebo za použití bujónů BEZ GLUTAMANU. Jsme si vědomi škodlivosti této látky, zejména pak pro naše děti

 

Proč se Glutamanu vyhýbat

Glutaman je nejvíce obsažen v instantních výrobcích. Jsou to zejména čínské nudle, polévky, koření, ochucovadla, bujóny, ochucené slané pochutiny a další produkty pro zvýraznění chuti. Jsou to i konzervované masné a zeleninové výrobky. Glutaman sodný se skrývá pod názvem E 621, takže doporučujeme kontrolovat na výrobcích toto „éčko“.

 

Glutaman vypadá jako nevinný bezbarvý krystalický prášek. Na žádném jiném ochucovadle nebylo provedeno tolik testů, které by se snažily prokázat jeho škodlivost nebo dokázat nezávažnost účinků na lidský organismus. Každopádně uděláme nejlépe, když omezíme jeho užívání na minimum, vyhneme se stravováním v asijských a čínských restauracích. Především by NEMĚL být ve velkém množství podáván dětem.

 

Přejeme Vám krásný den 

 

Tým kuchyně MŠ SIBŘINA